fbpx

Jak przestać jeść emocjonalnie?

Nie zawsze jemy tylko po to, aby zaspokoić głód. Wielu z nas wspomaga się jedzeniem, aby złagodzić stres lub poradzić sobie z nieprzyjemnymi emocjami, takimi jak smutek, samotność. Po jedzeniu, zamiast czuć się lepiej, czujemy się jeszcze gorzej. Dręczą nas wyrzuty sumienia z powodu przejadania się. Czy jest sposób, aby odzyskać kontrolę nad jedzeniem i uczuciami? Sprawdźcie sami.

Emocjonalne jedzenie wykorzystuje jeden prosty mechanizm oparty na wykorzystywaniu jedzenia do poprawy naszego samopoczucia  – jednym słowem jemy po to, aby zaspokoić potrzeby emocjonalne, a nie zaspokoić głód fizyczny. Czasami używanie jedzenia dla poprawy nastroju albo jako nagrody nie jest złe. Jednak, kiedy jedzenie jest twoim podstawowym mechanizmem radzenia sobie z emocjami – kiedy pierwszym impulsem staje się otwarcie lodówki, gdy jesteś zestresowany, zły, samotny lub znudzony – utkniesz w pułapce emocjonalnego jedzenia. Bez względu na to, jak bardzo bezsilny czujesz się w związku z jedzeniem i swoimi uczuciami, zawsze możesz dokonać pozytywnej zmiany. Możesz znaleźć zdrowsze sposoby radzenia sobie ze swoimi emocjami, nauczyć się jeść uważnie zamiast bezmyślnie, odzyskać kontrolę nad swoją wagą i ostatecznie powstrzymać emocjonalne jedzenie.

Odpowiedz sobie na kilka pytań i sprawdź, czy zajadasz swoje emocje:

– Czy jesz więcej, gdy czujesz się zestresowany?

– Czy jesz nawet wtedy, gdy nie jesteś głodny lub kiedy odczuwasz pełny żołądek?

– Czy jesz, aby poczuć się lepiej?

– Czy nagradzasz się jedzeniem?

– Czy czujesz się bezsilny lub nie kontrolujesz jedzenia?

Emocjonalny głód może być równie potężny jak fizyczny głód. Co je odróżnia? Emocjonalny głód pojawia się nagle i musisz go natychmiast zaspokoić. Fizyczny głód pojawia się stopniowo i nie wymaga natychmiastowego zaspokojenia. Emocjonalny głód często prowadzi do bezmyślnego jedzenia. Zanim się zorientujesz, zjadłeś całą torebkę chipsów lub całe pudełko lodów bez zwracania na to uwagi lub czerpania z tego przyjemności. Kiedy jesz w odpowiedzi na fizyczny głód, zazwyczaj jesteś bardziej świadomy tego, co robisz. Ponadto emocjonalny głód nie jest zaspokojony nawet wtedy, gdy twój żołądek jest już pełny. Podczas głodu fizycznego poczujesz satysfakcję, gdy żołądek jest pełny. Emocjonalny głód często prowadzi do żalu, poczucia winy lub wstydu. Kiedy jesz, aby zaspokoić głód fizyczny, prawdopodobnie nie będziesz czuł się winny ani wstydzony, ponieważ po prostu dajesz swojemu organizmowi to, czego aktualnie potrzebuje.

Jeśli nie wiesz, jak zarządzać swoimi emocjami, nie będziesz w stanie kontrolować swoich nawyków żywieniowych. Diety często zawodzą, ponieważ oparte są na poradach żywieniowych, które działają tylko wtedy, gdy masz świadomą kontrolę nad swoimi nawykami żywieniowymi. Przestają działać, gdy kontrolę przejmują emocje. Aby powstrzymać emocjonalne jedzenie musisz nie tylko zrozumieć cały cykl emocjonalnego jedzenia, ale i jego wyzwalacze. Alternatyw dla emocjonalnego jedzenia jest wiele. Jeśli jesteś lub samotny, masz depresję, zadzwoń do kogoś, kto zawsze sprawia, że ​​czujesz się lepiej, spędź czas ze swoim psem lub kotem, spójrz na ulubione zdjęcie lub cenną pamiątkę z niezapomnianej podróży. Jeśli czujesz się zestresowany włącz ulubioną muzykę, weź go ręki piłeczkę antystresową lub idź na spacer. Zafunduj sobie gorącą filiżankę herbaty, weź kąpiel i zapal świece zapachowe. Jeśli czujesz się znudzony, przeczytaj dobrą książkę lub skorzystaj z aktywności, którą lubisz i która sprawia Ci przyjemność. Z jedzeniem emocjonalnym da się wygrać!

do Góry