fbpx

Jak cukier wpływa na nasz mózg?

 

Zbyt duża ilość cukru jest szkodliwa dla naszej talii i zdrowego serca. Niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, że wysoki poziom konsumpcji cukru może również mieć negatywny wpływ na zdrowie mózgu – począwszy od funkcji poznawczych po dobre samopoczucie psychiczne. Czy cukier działa na nas uzależniająco? Jeśli tak, to w jaki sposób? 

Spożywanie cukru w małych ilościach nie jest niczym niepokojącym, jednak większość z nas je go zbyt dużo. Glukoza, fruktoza, miód i różnego rodzaju syropy znajdują się w około 80% paczkowanej żywności w naszych supermarketach. Już od pierwszego ugryzienia słodkiego batonika, cukier wysyła do mózgu wiadomość, która aktywuje system nagrody.

Główną substancją chemiczną związaną z biologicznym układem nagrody jest dopamina. Dochodzi do sytuacji, w której cukier przejmuje kontrolę nad ścieżką nagród w mózgu. Mimo, że stymulowanie układu nagrody kawałkiem czekolady jest przyjemne i prawdopodobnie nieszkodliwe, poważny problem pojawia się kiedy system nagrody jest aktywowany zbyt często.

Nadmierna aktywacja tego systemu rozpoczyna serię niefortunnych wydarzeń – utratę kontroli, pragnienie i zwiększoną tolerancję na cukier. W badaniu przeprowadzonym na szczurach, stwierdzono, że dieta bogata w fruktozę utrudnia naukę i pamięć poprzez dosłowne spowolnienie mózgu. Naukowcy odkryli, że szczury, które nadmiernie spożywały fruktozę, miały uszkodzoną aktywność synaptyczną w mózgu, co oznacza, że ​​zakłócona została komunikacja między komórkami mózgu. Duże spożycie cukru powodowało u szczurów oporność na insulinę – hormon, który kontroluje poziom cukru we krwi, a także reguluje funkcję komórek mózgowych. Insulina wzmacnia połączenia synaptyczne między komórkami mózgu, pomagając im w lepszej komunikacji i tym samym tworząc silniejsze wspomnienia. Kiedy poziom insuliny w mózgu jest obniżony (w wyniku nadmiernego spożycia cukru) może to skutkować zaburzeniem funkcji poznawczych. Konsumpcja słodkiego, czekoladowego batona powoduje, że poziom cukru we krwi gwałtownie rośnie, a następnie bardzo szybko spada. Nagłe wahania poziomu cukru we krwi mogą powodować rozdrażnienie, wahania nastroju i zmęczenie. Szczególnie wrażliwe na wpływ cukru na nastrój są osoby w młodym wieku.

Niedawne badania wykazały, że dieta bogata w cukier u młodych szczurów przyczynia się do depresji i zachowań lękowych. Coraz więcej badań sugeruje także, że dieta bogata w cukier może zwiększać ryzyko rozwoju choroby Alzheimera. Niektórzy badacze śmiało mówią o chorobie Alzheimera jako „cukrzycy typu 3”, co sugeruje, że dieta może odgrywać pewną rolę w ryzyku indywidualnym rozwoju choroby. W trosce o swoją pamięć oraz inne funkcje poznawcze lekarze i dietetycy radzą, abyśmy ograniczyli spożycie fruktozy. Słodycze zamieńmy na świeże owoce, postawmy na pokarmy bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, czyli łososia, orzechy włoskie oraz siemię lniane. Wskazana jest także suplementacja kwasu dokozaheksaenowego (DHA), który pomoże ochronić przed uszkodzeniem odpowiedzialne za zapamiętywanie połączenia chemiczne między komórkami mózgu. Jak uwolnić się od cukru? Stopniowo. Na początek zrezygnuj ze słodzenia kawy czy herbaty, zamiast słodzonych soków czy napojów typu cola, wybieraj lemoniady bez dodatku cukru. Zamiast jogurtów owocowych sięgaj po jogurty naturalne, do których możesz dodać świeże owoce, a co najważniejsze – nie zajadaj negatywnych emocji jedzeniem.

Tekst: Martyna Ludwiniak

do Góry