fbpx

6 wskazówek jak spać lepiej

Już od dzieciństwa wiemy jak bardzo ważny jest sen i jak dużo zależy od niego jakoś naszego życia. Zaczynając od dobrego nastroju, przez budowanie relacji z bliskimi, a na jakości i efektywności pracy kończąc. Jak możemy sobie pomóc, by spać lepiej?

Pomyśl o wszystkich czynnikach, które mogą zakłócić spokojny sen – od stresujących sytuacji w pracy i obowiązków rodzinnych, po nieoczekiwane wyzwania dnia codziennego. Nic dziwnego, że jakość snu jest czasami zaburzona. Chociaż możesz nie być w stanie kontrolować wszystkich czynników, które zakłócają Twój sen, istnieją sposoby, które pomogą Ci odpoczywać i skutecznie regenerować swój organizm. Zacznij od tych prostych wskazówek.

1. Stwórz spokojną atmosferę

Stwórz pokój idealny do spania. Często oznacza to chłód, ciemność wokoło i spokój. Ekspozycja na światło może utrudniać zasypianie. Unikaj długotrwałego używania ekranów emitujących światło tuż przed snem. Rozważ zastosowanie zatyczek do uszu, wentylatora lub innych urządzeń, aby stworzyć środowisko odpowiadające Twoim potrzebom.

2. Trzymaj się harmonogramu snu

Zalecana ilość snu dla zdrowego dorosłego wynosi co najmniej siedem godzin. Idź spać i wstawaj o tej samej porze każdego dnia. Staraj się ograniczyć różnicę w harmonogramie snu w weekendy, a na drobne szaleństwa zasypiania w nieregularnych godzinach pozwalaj sobie tylko od czasu do czasu.

Jeśli nie zasypiasz w ciągu około 20 minut, opuść sypialnię i odpręż się. Czytaj lub słuchaj kojącej muzyki. Wracaj do łóżka, kiedy jesteś zmęczony. Powtórz czynność w razie potrzeby.

3. Zwróć uwagę na to, co jesz i pijesz

Nie chodź spać głodny lub przejedzony. W szczególności unikaj ciężkich lub dużych posiłków tuż przed snem. Wyklucz z wieczornego menu nikotynę, kofeinę oraz alkohol.

4. Ogranicz drzemki w ciągu dnia

Długie drzemki w ciągu dnia mogą zakłócać sen w nocy. Jeśli zdecydujesz się zdrzemnąć, ogranicz czas do 30 minut i unikaj ich wieczorami.

5. Włącz aktywność fizyczną do swojej codziennej rutyny

Regularna aktywność fizyczna może polepszyć jakoś snu. Unikaj jednak intensywnego sportu tuż przed nocnym wypoczynkiem. Pomocne może też być spędzanie czasu na świeżym powietrzu.

6. Staraj się nie myśleć o problemach przed snem

Spróbuj rozwiązać swoje problemy w ciągu dnia lub odłóż je na kolejny. Zanotuj te, które wymagają rozwiązania. Naucz się zarządzać stresem. Zacznij od podstaw, takich jak porządkowanie, ustalanie priorytetów i delegowanie zadań. Pomocna w złagodzeniu niepokoju może być także medytacja.

do Góry