fbpx
Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?

Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?

Świadomie lub nieświadomie oceniamy profesjonalizm, charakter i kompetencje innych osób w oparciu o pierwsze wrażenie. Podobnie jak oceniasz potencjalnych partnerów biznesowych, pracowników czy znajomych podczas pierwszego spotkania z nimi, oni osądzają Ciebie i Twoją firmę według tego, jak się zachowujesz. Niezależnie od tego, czy ci się to podoba, czy nie, potrzeba tylko kilku sekund, aby ludzie mogli wyrobić sobie zdanie na Twój temat – i często się go trzymają. Naukowcy i psychologowie badali to, ile czasu mamy na zrobienie pierwszego wrażenia. Nie ustalono jednej odpowiedzi. Jedni twierdzą, że zajmuje to zaledwie kilka sekund, a inni, że kilkadziesiąt. Jednak wszyscy zgadzają się co do tego, że na zrobienie pierwszego wrażenia mamy nie więcej niż 30 sekund. W tym czasie druga osoba zbudowała już sobie zdanie na nasz temat. 

Na szczęście zrobienie dobrego wrażenia nie jest wcale takie trudne! 🙂

Być punktualnym

Zaplanuj przybycie na umówione miejsce kilka minut wcześniej. Ktoś, kogo spotykasz po raz pierwszy, nie będzie zainteresowany twoją “dobrą wymówką” na spóźnienie.

Bądź wspaniałym słuchaczem: słuchaj 10 razy więcej niż mów.

I nie tylko słuchaj, a rób to bardzo uważnie. Zadawaj stosowne pytania, odpowiednie do treści rozmowy. Kiedy ktoś mówi, nawiązuj z nim kontakt wzrokowy i pokaż, że jesteś w pełni zaangażowany w rozmowę. Zawsze pozwalaj innym na pełne wyrażenie siebie. Jeśli przerwiesz i nagle zaczniesz mówić o czymś innym, może to być odebrane jako nieposzanowanie czyjejś opinii, zlekceważenie lub pośpiech. Następnie, gdy mówisz, nie oferuj rady, chyba że zostaniesz o nią poproszony. Słuchanie pokazuje, że dbasz o swojego rozmówcę, Gdy oferujesz radę, w większości przypadków może to zostać odczytane jako próba pokazania wyższości, bo przecież „znasz się lepiej”. Mów tylko wtedy, gdy masz coś ważnego do powiedzenia.

Uśmiech

„Uśmiech to najkrótsza droga do drugiego człowieka”. Sprawia, że ​​rozmowa jest płynniejsza i przyjemniejsza. Pomaga także przełamać bariery. Kiedy się uśmiechasz, wyglądasz na bardziej przystępnego. Uśmiech pomaga w budowaniu relacji. Osoby, które autentycznie się uśmiechają, wydają się również pewne siebie i godne zaufania, a także przyciągają ludzi.

Korzyści płynące z uśmiechania się i śmiechu to: zmniejszenie stresu, poprawa nastroju, pozytywne relacje, aktywne interakcje, szansa na zdobycie lepszej pracy. 

Bądź świadomy tego, jak mówisz.

Wymawiaj słowa i unikaj używania slangu lub niewłaściwego języka.

Mów wyraźnie i równomiernym tonem. Nie chcesz być zbyt głośny lub zbyt cichy. Zwróć szczególną uwagę na sposób, w jaki mówisz, ponieważ te rzeczy mogą wywierać negatywne pierwsze wrażenie.

Pamiętaj imiona i nazwiska rozmówców i użyj ich w rozmowie 

Ludzie chcą być zapamiętywani, więc staraj się zapamiętać imię i nazwisko osoby i używaj ich podczas rozmowy. Ludzie lubią słuchać swoich imion. To sprawia, że ​​czują się wyjątkowo.

Wygląd jest ważny.

Upewnij się, że jesteś odpowiednio ubrany na daną okazję. Założenie dżinsów na rozmowę kwalifikacyjną do firmy, w której obowiązuje dress code lub obcisłej sukienki mini do teatru może spowodować, że ludzie ocenią Ciebie jako osobę, która nie potrafi się przystosować do roli i miejsca. 

Wszelkie oznaki niechlujnego wyglądu (plamy, zadrapania, niezamknięte koszule, niedopasowane ubrania) wywołają negatywne wrażenie.

Odłóż wszystko inne.

Nie sprawdzaj swojego telefonu. Nie rzucaj okiem na swój monitor jeżeli jesteś przy komputerze. Nie skupiaj się na niczym innym, nawet na chwilę. Poświęć swoją uwagę i czas rozmówcy. 

Kontroluj mowę swojego ciała 

Jeśli chodzi o dobre pierwsze wrażenie, mowa ciała może wyrazić więcej niż słowa. Językiem ciała –  pokażesz to, jak naprawdę czujesz i co myślisz. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, w jaki sposób Twoje ciało reaguje w różnych sytuacjach, na przykład gdy jesteś zdenerwowany lub nawet zbyt pewny siebie.

Jakiego zachowania należy unikać? Staraj się nie dotykać zbyt często siebie i swojej twarzy, przestawiania swoich rzeczy,

nadmiernego mrugania, siedzenia lub stania zbyt blisko innych (szanuj przestrzeń ludzi). 

Nawiąż kontakt wzrokowy.

Skoncentruj się na osobie lub ludziach, z którymi rozmawiasz. Trudno jest kogoś poznać, gdy patrzysz na ekran, więc postaraj się nawiązać kontakt wzrokowy ze wszystkimi w pokoju.

Bądź pozytywnie nastawiony

Ludzi bardziej przyciągają osoby tryskające energią, uśmiechnięte, pozytywnie nastawione do życia i otoczenia. 

do Góry